««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

قضات فاسد و تخلفات انتخاباتی به روایت معاون قوه قضائیه

قضات فاسد و تخلفات انتخاباتی به روایت معاون قوه قضائیه  

 

معاون اول قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در خصوص مسائل مختلفی از جمله پرونده‌های رسانه‌ای شده این روزها، سخن گفت. 
حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه‌های هفته قوه‌ قضائیه برگزار شد، سخنان مهمی ایراد کرد که مهمترین بخش‌های آن بدین شرح است:
*وی در این نشست خاطرنشان کرد: برنامه‌ قوه قضائیه این است که در سال جاری بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی در اولویت قرار گیرد. یعنی به طور سریع و دقیق رسیدگی شود و مردم عزیزمان در جریان این رسیدگی‌ها قرار داشته باشند. ما در این رابطه باید بدانیم آن‌چه محور است قانون خواهد بود؛ هر میزان که قانون اجرا شود، عدالت رعایت شده است. در غیر این صورت قانون نقض می‌شود و هیچ مسئولی در هیچ رده‌ای نباید به خود اجازه دهد که قانون را نقض کند.

* معاون اول قوه‌ قضائیه تاکید کرد: در این رابطه پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری و جرایم اقتصادی در اولویت رسیدگی قرار دارند. در اولویت رسیدگی یعنی همکاران ما باید به سرعت به این پرونده‌ها رسیدگی کنند و مردم را در جریان آنها قرار دهند.

* رئیسی اظهار کرد:

 مساله‌ دیگر بحث اتقان احکام است که از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست. اتقان احکام مسئله‌ بسیار مهمی است که باید هم مردم و هم مسئولان اگر حکمی صادر می‌شود بدانند که از اتقان برخوردار است. یعنی حکم منطبق با قانون است و سریع اجرایی می‌شود.

* رئیسی با اشاره به ضرورت ارتقا و امنیت اخلاقی و اجتماعی در جامعه افزود: در مورد پرونده‌هایی که امنیت اجتماعی را مختل کرده در سال‌های گذشته تاکید ما این بوده که به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرند. یعنی رسیدگی خارج از نوبت انجام گیرد و مردم در جریان رسیدگی‌ها قرار گیرند.

* وی یادآور شد: مسئله‌ اخلال در امنیت اجتماعی، روان مردم را نگران می‌کند و این دلیل بر پاکی جامعه و امنیت اجتماعی است که اگر در گوشه‌ای از کشور امنیت مختل می‌شود فوری عکس‌العمل نشان داده می‌شود. این امر یکی از جلوه‌های پیشگیری از وقوع جرم است و دستگاه قضایی در این زمینه از هر طرحی که در جهت ارتقای امنیت اجتماعی باشد حمایت خواهد کرد.

* رئیسی در پاسخ به سوالی در رابطه با پرداختن رسانه‌های خارجی به موضوع امنیت اجتماعی در ایران گفت: رسانه‌های خارجی و آنهایی که دنبال شناخت واقعیت‌ها در جامعه‌ ما هستند باید بدانند جامعه‌ ما جامعه‌ای با فرهنگ دینی، اخلاق، امنیت و توجه به قانون است. اگر کسانی به هر دلیل بخواهند امنیت اجتماعی را نقض کنند، یقین بدانند در موردشان هیچ اغماضی نخواهد شد و این برخورد حتما مورد خواست مردم عزیز ما خواهد بود.

* خبرنگاری در مورد معرفی قضات فاسد پرسید که رئیسی در پاسخ تصریح کرد: در دستگاه قضایی، دادسرای انتظامی قضات، حفاظت اطلاعات و محکمه عالی انتظامی قضات داریم. همواره نظارت بر عملکرد قضات وجود داشته و رسیدگی به آن دسته از تخلفاتی که نیاز به حکم محکمه دارد، صورت گرفته است. اینکه چرا اعلام نمی‌شود غیر از اجرا شدن است. برخی موارد در سطحی نیست که اعلام شود. اگر به مواردی برسد که اعلام آن ضرورت داشته باشد، حتما اعلام می‌شود.

* وی در پاسخ به سوالی در رابطه با رسیدگی به پرونده‌ حادثه‌ خمینی‌شهر گفت: در پرونده‌ مربوط به خمینی‌شهر بر سرعت رسیدگی تاکید شده است. البته رسیدگی سریع به معنی این نیست که دقت نشود اما می‌تواند همین سرعت نسبت به رسیدگی به پرونده‌هایی مثل خمینی‌شهر در زمان کوتاهی انجام گیرد؛ لذا مسئولان قضایی در استان‌ها موظف شدند که پرونده‌های خاصی را که قلوب مردم را جریحه‌دار کرده‌اند با پیک خاص به دیوان عالی کشور بفرستند تا به آنها رسیدگی شده و مردم در جریان کار قرار گیرند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برخورد قوه‌ قضائیه با تخلفات احتمالی در انتخابات مجلس اظهار کرد: خوشبختانه ساز و کار قانونی چه در بخش نظارت و چه در بخش اجرا وجود دارد که تضمین‌کننده‌ اجرای قانون و رای ملت خواهد بود. بخشی از قانون انتخابات وظایفی را برای دادگستری تعیین کرده است. نکته‌ای که در این ارتباط باید عرض کنم این است که رعایت چارچوب قانون برای همه وظیفه است و برای دست‌اندرکاران اجرایی به صورت مضاعف یک وظیفه خواهد بود. یعنی مجریان در عمل باید نشان دهند که هیچ‌گونه دخالتی ندارند و انتخابات به صورت قانون‌مند برگزار خواهد شد.

* خبرنگاری با طرح سوالی در مورد وقوع تجاوز به عنف در جامعه، پرسید: «چرا تا قضیه رسانه‌ای نشود، قوه‌ قضائیه به وظیفه‌ ذاتی خود عمل نمی‌کند؟» معاون اول قوه‌ قضائیه در پاسخ به وی گفت: کار روزمره قوه‌ قضائیه رسیدگی به این پرونده‌هاست که همه‌ آنها در رسانه‌ها مطرح نمی‌شود. در همین شهرها به دادگستری‌ها سر بزنید ببینید چقدر پرونده وجود دارد که در حال رسیدگی هستند. پس اطلاع نداشتن از این پرونده‌ها غیر از اقدام نکردن است.

* خبرنگاری از میزان وقوع جرم در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه پرسید که رئیسی در پاسخ اظهار کرد: ما موضوع مواد مخدر را داریم. افغانستان مرکز تولید مواد مخدر است و متاسفانه از روزی که آمریکا و ناتو بر این کشور حاکم شده‌اند مواد مخدر سنتی به صنعتی تبدیل شده و این کار آنها مصداق جنایت علیه بشریت است. چون امروز مسئله‌ افغان‌ها نیست بلکه مسئله حضور آمریکا و ناتو مطرح است.

* وی ادامه داد: امروز تولید مواد مخدر تا 40 برابر افزایش یافته است و کاری که آنها دارند انجام می‌دهند مصداق جنایت علیه بشریت است اما امروز تنها با یک تشویق از یک کشور بسنده می‌کنند و اقدام جدی بین‌المللی که بازدارندگی داشته باشد، در سازمان ملل در عمل نمی‌بینیم. امروز بالاترین درصد زندانیان ما مربوط به مواد مخدر است. برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی هم ریشه در مواد مخدر دارند؛ لذا این مسئله موضوعی بسیار مهم است.

* معاون اول دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: امروز در سطح رسانه‌های بین‌المللی، نظامی حاکم است که بیشترین جنایت را انجام می‌دهد و همین رسانه‌ها توجیه این کارها را بر عهده دارند. امروز جمهوری اسلامی ایران در مقام مدعی است، نه متهم. امروز در مغرب‌زمین حقوق مسلم انسان‌ها ضایع می‌شود. در زندان‌هایشان حقوق انسان‌ها دارد ضایع می‌شود. متاسفانه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن، آنهایی که بر سازمان‌های بین‌المللی حاکمند نظام سلطه هستند و اگر کارهای آنها به صورت دقیق اطلاع‌رسانی شود آنها نباید به خود ببینند که بنشینند و برای جمهوری اسلامی نقشه بکشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد